Nagyfény Bt. 
info(kukac)nagyfenybt.hu 
+36/36-422-131                     

 

  • KTL üzem
  • KTL üzem
  • KTL üzem
  • KTL üzem
  • Porfestő üzem

Ultravékony KTL felületkezelési technológia kidolgozása

Ultravékony KTL felületkezelési technológia kidolgozása autóipari beszállító cégek számára

GINOP-2.1.7-15-2016-01723

 

Magyarország ipari termelésének egyik meghatározó szegmense az autóipar. Ezen iparágban elvárt a magas fokú megbízhatóság, illetve a hosszú élettartamú alkatrészek beépítése. Az alkatrészek élettartamánál egyik fontos tényező a korrózióvédelem valamint a felületkezelés. Az autóiparban felhasznált műszaki megoldások, anyagfajták viszonylag rövid életciklus alatt változnak, ezért elengedhetetlen a komplex beépíthetőséghez kapcsolódó beszállítói pozíciót kiszolgáló felületkezelések, amelyek 50%-a eléri az autóipari beszállítói szegmenset és az egyre módosuló/bonyolultabbá váló alkatrészeknél is elvárt a magas minőségi igényeknek megfelelő felületkezelés.

 

A növekvő iparági megrendelés és a folyó kutatási/kísérleti fázisokban lévő nagy/meghatározó megrendelőknél folyó munkáknál az egyik a végfelhasználáskor (kísérleti szakasz záró idejében) szükséges a korrózióvédelmi/felületi bevonás biztosítása. Teljesen más a különböző anyagok – alumínium, vas, öntvény, ötvözetek ebbe beletartozik a különböző anyagtípusok több tízes variabilitása – felületkezelésénél a szükséges felületkezelési mód kidolgozása úgy, hogy olyan megbízható, tartós megoldás szülessen, amellyel megfelel a megrendelői/használói igényeknek és elkerülhető az esetleges „visszahívás”, valamint a nem megfelelő korrózióvédelem miatti anyagkopás, anyagfáradás.

 

A vállalat stratégiai célja, hogy autóipari beszállítók számára a legkorszerűbb, speciális igényű felületkezelést biztosítson.

 

A megrendelő igények kettősek: Nagy sorozatgyártású széria termékeknél az előre meghatározott minőségben elvégzik a megrendelést. Ez jellemzően a standard alkatrészek felületkezelésére vonatkozik. A másik igény az, hogy a megrendelő a „nyers” prototípus alkatrészhez kéri a cég által végzett felületkezelést. Ezen tevékenység azért fontos, mert lehet egy mechanikai/technológia újítást labor, vagy kísérleti üzemi körülmények között kifejleszteni, és működtetni, de el kell végezni az alkatrész festés előtti felületkezelési feladatait is. Erre a mérnökök által nem meghatározható standard „műszaki” tartalomra a Nagyfény BT évente legalább 2-4 termék esetében a megrendelő által fejlesztett prototípus alkatrészhez kapcsolódó speciális felületképzést végzi annak érdekében, hogy tartós/nagy kopás és külső hatásoknak ellenálló felületi bevonat készüljön.

 

Újdonságtartalom:

A jelenlegi szakmai tudásunk és tudományos információk szerint ma a legvékonyabb hosszú távon a kopást, átrozsdásodást megakadályozó KTL-es felületkezelés legvékonyabb felülete 25-30 mikron. A projekt ezeket a standard méreteket kívánja levinni 18-20 mikron vastagságra, ami azért fontos, mert az egymásba illesztendő alkatrészeknél ez a vastagság nem jelent méretbeli pluszt, illetve kockázatot, valamint biztosítható, hogy akár 150 °C-os üzemi hőmérsékleten is a hosszú távú üzemeltetésre az alkatrész alkalmas. Az ultravékony KTL technológia a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján akár az EU-ban használt technológiai újdonság is lehet!

 

Az ultravékony KTL technológiás felületkezelés újdonságtartalmát az adja, hogy az eddigi átlagos 25-60 mikronos réteg vastagság helyett ugyanazt a minőségi elvárást – átrozsdásodás elleni védelmet/sópermet vizsgálati tesztet – egy 25-30%-kal vékonyabb rétegben 28-20 mikron vastagságban lehet biztosítani. Ez a prototípus technológia olyan eljárás diagnosztikai elemzést, illetve felületkezelési kísérleteket tud majd maga mögött, aminek eredményeként az autóipari beszállítók, illetve az autógyárak is mind anyagfelhasználás, illetve felületi tapadás tekintetében ezt a speciális eljárást kívánják használni.  Az ultravékony KTL technológia lehetőséget biztosít, hogy a színre szórás – porfestéssel, valamint teflonos bevonatnál szintén egy vékonyabb réteggel történhessen, mert a felület egységesebb és homogénebb a KTL-es felületkezelés következtében.

 

Az újdonság tehát alapvetően hármas célt szolgálva jelenik meg:

  1. Anyagfelhasználás tekintetében akár 10-15%-kal lehet csökkenteni a KTL festék mennyiségét.
  2. Az ultravékony KTL felületkezelésnél olyan előzetes porózustömítés, illetve tapadóhíd felvitele történik, aminek következtében a fedőfesték réteg a jelenlegi 70-80 mikron vastagságról 60-70 mikron vastagságra is csökkenthető. Ezzel a két feltétellel versenyképességi – árcsökkentési lehetőség – nyílik meg a termék előállításánál illetve felhasználásánál.
  3. Az ultravékony KTL technológia alkalmassá teszi az egymásba illesztendő alkatrészeket – amelyek csúszó/forgó mozgást végeznek – hogy az illesztési precizitásoknál 10-15 mikron-nal pontosabban történjen meg az illesztés, amely az adott alkatrész/működési egység megbízhatóságát/élettartamát növeli, valamint így nincs szükség az esetleges műszaki dokumentáció költséges módosítására.

 

Szellemi hozzáadott érték:

A fejlesztés különböző alapanyagfajtákra vonatkozóan elvégzi azt a fejlesztési mátrix vizsgálatot, amelyben a legalább 30 típusú acél/vas/alumínium, ill. ötvözetekre vonatkozóan mi az az előzetes felületkezelési anyag, amellyel a felületen biztosítható az a homogén felület – homokfúvás k. 5-7 féle felületkoptató anyaggal –, amire egy speciális előkezelés/zuhanynyomás/zsírtalanítás után az zink-foszfátos technológiában az anyagkoncentráció/anyagtípus vizsgálattal a porózusos tömítés elvégezhető; vagyis egy teljesen sima, max. 2-3 mikron felületi síkban való eltéréssel elindulhat a KTL-es festés.

 

A KTL anyagának összeállítása, adalékanyag koncentrációk meghatározása, amivel biztosítható a max 20 mikron vastagságban az a felületkezelési minőség, amely a legagresszívebb sópermetes átrozsdásodás elleni védelmet is kiállja. A KTL-es felületkezelés után szükségszerű lehet a saját üzemben, ezen technológiával a porszórásos felületkezelés, mert ebben az esetben a megrendelőnek/beszállítónak nincs meg az a lehetősége, hogy esetleges probléma esetén el tudja dönteni a felületkezelés melyik szakaszában történhetett esetlegesen hiba.  (Ez egy prototípus fejlesztést követő külön technikai fejlesztés keretében valósulhat meg.)

 

A technológia felkészül arra az esetre, ami alapján 2019. évtől az Európai Unióban beszüntetésre kerülő, környezetkárosító anyaggal történő felületkezelés helyett, egy környezetbarát technológia kerül bevezetésre.

 

 

Kedvezményezett neve:                     Nagyfény Bt.

Projekt címe:                                      Ultravékony KTL felületkezelési technológia kidolgozása autóipari beszállító cégek számára

Szerződött támogatás összege:         56 246 884 Ft

Támogatás mértéke:                          64,89%

Tényleges befejezési dátum:             2018.12.28.        

Projekt azonosító szám:                    GINOP-2.1.7-15-2016-01723